خبرگزاری اهل بیت (ع)

خبرگزاری اهل بیت (ع)
نام اصلی: خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا
نشانی اینترنتی:
رویکرد: اخبار شیعیان
زبان: ۲۷ زبان
مکان: قم
مالک: مجمع جهانی اهل‌بیت
تاریخ افتتاح: ۱۳۸۵ش
وضعیت: فعال

خبرگزاری اهل بیت(ع) با نام اختصاری ابنا (abna) وابسته به مجمع جهانی اهل‌بیت است که از سال ۱۳۸۳ش فعالیتش را آغاز کرده و اخبار مربوط به شیعیان را به زبان‌های مختلف منعکس می‌کند. این خبرگزاری به ۲۷ زبان فعالیت دارد و در سال ۱۳۹۱ش جایزه برترین خبرگزاری را در نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات در ایران دریافت کرد.

تاریخچه

خبرگزاری ابنا در دوره دبیرکلی محمدحسن اختری در مجمع جهانی اهل بیت راه‌اندازی شد. در ۲۴ اسفند ۱۳۸۳، سایت خبری ـ تحلیلی شیعه‌نیوز به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی فعالیت خود را آغاز کرد و در تابستان ۱۳۸۵ش، نام «اخبار شیعیان» به این سایت اطلاق و دامنه‏‌های دیگری نیز برای آن تعریف شد. همچنین در مرداد ۱۳۸۶ش افتتاح رسمی سایت به دست رییس جمهوری اسلامی ایران انجام شد، و به خبرگزاری اهل‏ بیت(ع)ـ ابنا ـ و دامنه تغییر نام داد. خبرگزاری ابنا در ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ش مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران دریافت کرد.

سید علیرضا حسینی (عارف) از سال ۱۳۸۹ شمسی مدیرمسئول و سردبیر ابنا است پیش از آن صادق رمضانی گل‏‌افزانی مدیر مسئول آن و عارف سردبیر آن بود.

زبان‌ها

خبرگزاری ابنا به ۲۷ زبان انگلیسی، عربی، فرانسوی، چینی، فارسی، اسپانیایی، آلمانی، روسی، ترکی استانبولی، ترکی آذری (با دو رسم‏ الخط لاتین و سیریلیک)، اردو، بنگلا، مالایو، هندی، اندونزیایی، سواحیلی، هوسا، میانماری، بوسنیایی، کردی سورانی، کردی کُرمانجی، پرتغالی ، ژاپنی و فلیپینی فعالیت می‌‏کند.

صفحات فرهنگی

خبرگزاری ابنا صفحاتی دینی و فرهنگی (موسوم به صفحات سبز) نیز به کاربران و خوانندگان خود ارائه می‏‌کند، که بر خلاف صفحات خبری، بدون تاریخ مصرف هستند. عناوین برخی از این صفحات عبارتند از: مباحث قرآنی ـ حدیث و مباحث حدیثی ـ زندگی پیامبر(ص) و اهل‏ بیت(ع) ـ پا به پای ولایت ـ مقاله ـ سخنرانی ـ مصاحبه ـ چرا شیعه شدم؟ ـ یاوران اهل ‏بیت(ع) ـ مهدویت ـ حجاب و زیبایی ـ وهابیت ‏ شناخت ـ صهیونیسم ‏ شناخت ـ ادیان و مکاتب دیگر ـ شعر و ادب ـ پیامک مذهبی ـ ابنا و خوانندگان.

جوایز

خبرگزاری ابنا در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های بین المللی، ملی و محلی مختلف شرکت کرده و موفق به کسب جایزه از برخی جشنواره‌ها شده است:

  1. خبرگزاری برتر سال ۱۳۹۱ شمسی در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها ـ آبان ۱۳۹۱ش.
  2. خبرگزاری برتر در اولین جشنواره فیلم اشراق ـ خرداد ۱۳۹۱ش.
  3. برگزیده بخش بین الملل ششمین جشنواره بین المللی رسانه‌های دیجیتال ـ دی ۱۳۹۱ش.
  4. خبرگزاری برتر در دومین جشنواره ملی فیلم اشراق در آبان ۱۳۹۲.

خبرگزاری ابنا به خاطر انتشار اخبار شیعیانِ عربستان و بحرین، در این دو کشور فیلتر شد.

پانویس

منابع